„A belépés joga”

2024. december 13. 06:36

A nemzeti politikai pártok tagságának esete az Európai Bírósággal.

2024. december 13. 06:36
BRUSSELS-EUROPEAN-PARLIAMENT-MERCOSUR
Mernyei Ákos Péter
Mernyei Ákos Péter
Ludovika

Nyitókép: Martin Bertrand / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

„Aktívan formálja az Európai Bíróság a tagállamok politikai pártjaira vonatkozó szabályozást. A közelmúltban, Csehországgal szemben hozott ítéletében kimondta, hogy az uniós jogból következik, hogy minden olyan uniós polgárt, aki valamely tagállamban lakóhellyel rendelkezik, megillet az a jog, hogy a lakóhelye szerinti tagállam politikai pártjaiba belépjen, akkor is, ha nem állampolgára az érintett tagállamnak.

Közismert, hogy mindazok az uniós polgárok, akik az állampolgárságuktól eltérő tagállamban laknak, aktív és passzív választójoggal is rendelkeznek a lakóhelyük szerinti ország helyhatósági, illetve európai parlamenti választásain – azaz választani jogosultak, illetve ők maguk is választhatók ezek a választásokon. Minderről egyértelműen szól az uniós elsődleges jog: az EUMSz 20. és 22. cikkei világosan fogalmaznak e tekintetben. A rendelkezés mögött meghúzódó alapgondolat az, hogy a helyi közügyekben mindenki ott vegyen / vehessen részt, ahol lakik, ami teljesen logikusnak is tűnik. Nem ilyen egyértelmű a kapcsolat az európai parlamenti választások tekintetében, de az uniós jog ott is erősebbnek ítéli a lakóhelyalapú kapcsolatot az állampolgárságnál: mindenki annak az országnak az uniós képviseletébe tud beleszólni, ahol lakik, s nem annak, amelynek állampolgára.

Felmerül azonban, hogy milyen »segédjogosítványok« társulnak mindehhez, így különösen az, hogy adott tagállami állampolgárság hiányában megillet-e az a jog bárkit, hogy tagja legyen valamely, a lakóhelye szerinti politikai pártnak. Ez a jogosítvány természeten nagyon fontos: a párttagság és azon keresztül egy-egy párt támogatása önmagában is meghatározó lehet a passzív választójog sikerre vitele tekintetében. Ez a minőség azonban ettől függetlenül is jelentős: ha valaki a szűkebb vagy tágabb politikai közösségében tevékeny szeretne lenni, a politikai véleményt alakítani kívánja, természetesen adja magát a kérdés, hogy milyen hivatalos minőségben tudja ezt megtenni, s így elsősorban, hogy (tevékeny) tagja lehet-e a közéleti nézeteit, érdeklődését képviselő politikai pártnak vagy őt a nemzeti jogalkotó – éppen az érintett állammal való tradicionális kapcsolat (ti. az állampolgárság) hiánya miatt ettől távol tudja tartani.

A kérdés nem pusztán elméleti. A cseh jog ezt a jogosítványt ugyanis hagyományosan kizárólag saját állampolgárainak tartotta fenn, ami miatt a Bizottság vizsgálatot, majd kötelezettségszegési eljárást indított a Cseh Köztársasággal szemben: 2010-ben először az ún. »EU Pilot« rendszeren keresztül érdeklődött, majd 2012-ben hivatalos felszólítást (»letter of formal notice«), 2014-ben indokolással ellátott véleményt (»reasoned opinion«) küldött Csehországnak, amelyben állította, hogy Csehország megsértette az uniós jogot azzal, hogy cseh politikai pártokba kizárólag csehek számára teszi lehetővé a belépést. A Cseh Köztársaság 2014 nyarán adott válaszában közölte, hogy uniós jogi szempontból megfelelőnek tartja a nemzeti szabályozást. Kissé meglepőnek tűnhet, de ezt követően több mint hat teljes évig(!) állt az eljárás (ti. a Bizottságot nem köti határidő, ami vet fel kérdéseket a kiszámíthatóság és így a jogbiztonság tekintetében), s a Bizottság csak 2020. decemberében vette fel újra a fonalat és indított keresetet az Európai Bíróság előtt. A peres eljárásba egyedül Lengyelország avatkozott be, éspedig Csehország oldalán.”

***

Ezt is ajánljuk a témában

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bondavary
2024. december 15. 12:34
Az EU bírósága kimondottan politikai céllal, az egyesült Európa érdekében működik. Ítéleteik ellen fellebbezni nem lehet. Ez lenne a jogállam? Ami már csak azért is kérdéses, mert az EU nem állam, itt tehát csak a szerződések betartását lehet felvetni. A szerződések viszont könnyen kiforgatható jogi keretet jelentenek.
2024. december 13. 14:46 Szerkesztve
Tehát egy Rajkán lakó szlovák vagy egy Eleken lakó román ha akar, beléphet a Mi Hazánkba?! Az is beléphet, akinek van egy kamu címe Magyarországon és EU-s állampolgár. Az első lehetőséggel valószínűleg kevesen élnek, de a másodikkal... ? Továbbá az ember, ha akar!, belép a TISZA pártba, és ha sok ilyen ember van, máris bukik a TISZA vezetése. Ez minden, csak nem demokrácia!
totumfaktum-2
2024. december 13. 12:24
Az EB folyamatosan a Szerződésekben rögzített hatáskörét túllépve, felhatalmazás nélkül terjeszkedik túl döntéseiben. Így jártak el például az uniós jog elsőbbségének kérdésében is, azt hiszem ez a legsúlyosabb. Egyben következetesek: mindenben a tagállamok jogait és hatásköreit szűkítik. Minden egyes kérdésben.
masikhozzaszolo
2024. december 13. 11:38
Mert én szerteágazóan gondolkodom. Tehát, az van a jogban, hogy ha Hamburgban az ott született muzulmán Saria tv. is betartó terrorosta, vagy nem terrorista akar egy magyar pártot itt alapítani, Soros pénzeli, akkor itt akár kormánypárt lehet. Csak szól a fiatalkorúnak, jelezd a választónak, hova szavazzon, mert ha nem, el lesz vágva a torka. És ez jogszerű a Saria és a magyar tv. szerint, mikor melyiket kell előszedni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!